4Mai

ISTORIA ORAȘULUI NOSTRU, SIBIU

STRĂZILE PIERDUTE ale CARTIERELOR HABSBURGICE

Scriam în urmă cu ceva timp un articol despre străzile medievale ce au dispărut din Sibiu (aici). Ei bine nu acestea sunt singurele care au dispărut. Cartierele habsburgice (și austro-ungare într-un caz) cum sunt Terezianul, Josefinul și Trei Stejariul au avut străzi care astăzi nu mai există. În cazul acestora există și străzi care astăzi există dar sunt mai recente decât cartierele în sine.

harta Sibiului din 1914

Etalonul este harta Sibiului din 1914, ultima hartă a orașului în perioada sa habsburgică. Să le luăm pe rând. Mai întâi pe cele dispărute iar apoi și pe cele noi apărute.

PROMENADA BRETTER

Promenada Bretter, fotografie din perioada antebelică

Promenada în sine mai există dar demult nu mai este marcată distinctiv pe hărțile orașului. Lumea se mai plimbă prin fața hotelului Continental Forum dar farmecul locului a apus demult. Această bucată ce lega practic cartierul Josefin ce cetatea medievală a fost special concepută ca un loc de plimbare pentru sibienii iubitori de aer și frumos.

promenada Bretter, harta Sibiului din 1914

S-au plantat copaci cât mai deși pentru a face respirabil aerul și s-au refăcut stinghile de lemn (cele ce au dus de altfel la numele promenadei). Construirea berăriei și apoi a hotelui (extins ulterior) au făcut ca promenada să aibă terase și să devină la începutul secolului al XX-lea una din zonele cele mai căutate de sibieni și turiști.

promenada Bretter astăzi, sursa: bing.com

După Unire, Piața Hermann a devenit Piața Unirii iar promenada și-a pierdut cu timpul rolul său. Astăzi promenada este doar intrare în hotelul Continental Forum, lemnul a dispărut și a făcut loc asfaltului iar copacii au dispărut și ei lsând loc parcării.

PIAȚA din LOCUL ȘCOLII REGINE MARIA de ASTĂZI

terenul unde astăzi se află școala Regina Maria, harta Sibiului din 1914

școala Regina Maria astăzi, sursa: bing.com

Unde astăzi este locul școlii Regina Maria a existat o piațetă care a dispărut numai odată cu decizia autorităților locale de a construi școala amintită. Spațiul deschis a avut probabil o legătură amenajarea citadelei. Se pare că în acest spațiu se finaliza unul din proiectatele bastioane ale fortificației stelare.

STRADA din CURTEA PATINOARULUI

strada din curtea de astăzi a patinoarului, harta Sibiului din 1914

strada din curtea patinoarului astăzi, sursa: bing.com

Strada se mai poate observa, coborârea dinspre strada Școala de Înot spre patinoar și spre strada Zaharia Boiu se face pe fostul traseu. Strada fusese proiectată e fi paralelă cu străzile Justiției și Rennes. Cum pe harta din 1914 strada nu are nume și este trasată fără linie continuă, se poate crede că strada nu era deplin locuită ci probabil doar trasată ca o viitoare parcelare.

STRADA STRAUSSENBURG

strada Straussenburg, harta Sibiului din 1914

strada Straussenburg astăzi, sursa: bing.com

Este cel mai elocvent caz de dispariție a unei străzi. De fapt întreaga zonă a fost remodelată odată cu decizia autorităților comuniste de a construi aici Spitalul Județean. Aici era vechiul cimitir al orașului (detalii aici), era un teren de sport (al Colegiului Brukenthal) dar acestea împreună cu strada au fost demolate pentru a face loc clădirii spitalului la mijlocul anilor `70.

strada Straussenburg se poate vedea în acest fragment al fotografiei aeriene a Sibiului realizată de un avion militar german în 1917

capelă neogotică din cimitirul municipal aflat în locul spitalului județean, capelă și cimitir dispărute astăzi

terenul de sport al Colegiului Brukenthal, se afla unde astăzi este biblioteca Universității

PIAȚA ROSS

piața Ross, harta Sibiului din 1914

piața Ross astăzi, sursa: bing.com

Astăzi în acel loc este strada Târgul Cailor și blocuri ce înconjoară strada, înainte aici era chiar o piațetă. Ea se născuse din anomaliile reorganizării terenului dintre Măierimea Sibiului și Terezian. Piațeta dispare în momentul în care locul este redesenat în anii `80 ai secolului trecut, ea lăsând locul blocurilor.

STRADA EMIL CIORAN

strada Emil Cioran, harta Sibiului din 1914

strada Emil Cioran astăzi, sursa: bing.com

Strada Emil Cioran apare târziu, fiind cea mai nouă dintre străzile cartierului Josefin. Terenul a aparținut la început armatei chiar și după parcelarea cartierului. Devine terenul de depozitare a lemnului iar apoi în perioada interbelică spațiul începe a fi amenajat. Aliniamentele străzii sunt dintre cele mai noi, aici cele mai vechi clădiri fiind cele a Casei Armatei și a Culturii, restul fiind cu toate construite după 1990. Numele este și el nou ca și strada în sine. Dacă la început locul a fost considerat o prelungire a străzii Zaharia Boiu, după 2000, luând în seamă și evoluția locului a fost botezată după numele marelui sibian.

STRADA TRANSILVANIEI

strada Transilvaniei, harta Sibiului din 1914

strada Transilvaniei astăzi, sursa: bing.com

Strada este veche dar nu în totalitate. Ea la început mergea până la întâlnirea cu strada Coșbuc de astăzi. Acolo se oprea într-un teren ce fusese parcelat. Ulterior, probabil în perioada interbelică, datorită creșterii traficului și măririi populației, terenul este rupt și prelungită strada Transilvaniei realizându-se și o nouă parcelare. Este momentul în care strada devinde de sine stătătoare ea până atunci făcând parte din actuala stradă Rennes.

STRĂZILE DOBRUN și RADU STANCA

zona fabricii de bere și a casei de vară Brukenthal, harta Sibiului din 1914

străzile Noica, Dobrun și Stanca astăzi, sursa: bing.com

Terenul unde astăzi se regăsesc străzile a fost complet organizat și în strânsă legătură cu complexul industrial dezvoltat aici cu berăria, fabrica si restul complexului. Cum între complexul de vară Brukenthal și fabrică era o deschidere din parcelă, s-a decis în cele din urmă spargerea terenului. Astfel apare strada Dobrun. Ulterior se deschide o stradă dedesubt de vechea berărie stradă ce lega strada Berăriei cu zona grădinii Veneția, astăzi magazinul Dumbrava.

Distribuie articolul:

6 comentarii

  1. Buna ziua,

    Multumindu-va totodata pentru importantele date pe care le furnizati pe blog-ul dumneavoastra, doresc sa va intreb daca, strada pe care se afla spitalul CFR, s-a numit strada Stanca Pacii(in perioada interbelica). Merci!

  2. pt Florin

    multumesc pentru cuvinte. Nu strada Noica s-a numit pe rand Friedenfels, Moscova (in perioada comunista) si acum Noica.

  3. de curiozitate am sa te rog sa intri pe cel mai poupalr site de job-uri sau vezi cam ce e acolo si tot de curiozitate pune un CV si vezi cate interviuri vei avea !!eu de 3 luni si jumatate caut de lucru si nu gasesc nimic !! am fost cred ca abea la 6-8 interviuri iar la 3 am refuzat din cauza comportamentului mizerabil sau a salariului extrem de mic (sub 1.000 lei)iar la restu nu am indeplinit conditile esentiale ))) de regula au 3 conditii1- EXPERIENTA2- Studii superioare3- Limba straina daca sar putea NATIV!!! din pacate le am doar pe primele 2 am ratat in ultima saptamana 2 interviuri din primele 5 min ca nu stiu engleza fluent ! si ar mai fi chestia ca toti cer seriozitate dar la sf interviului sustin ca te vor suna ei indiferent de raspuns ))) buna gluma !!!

  4. Georg Schoenpflug von Gambsenberg

    CORRIGENDA: Roß-Platz/Ross-Platz/Rossplatz nu este Piata Ross..
    Ross, inseamna, ca si sinonimul lui,Pferd, Cal.
    Deci s-ar traduce corect mot-à-mot, Piata Cailor..
    Dar traditia sibiana in romaneste este cea mai corecta..TÂRGUL de CAI…

    similar cu, putin mai departe: TÂRGUL de VITE…( sau TÂRGUL/PIATA de VECHITURI…de de ce naiba ii spuneti Piata OBOR, copiata de la bucuresteni?!).

    deci TÂRGUL de CAI..

  5. pt Georg Schoenpflug von Gambsenberg

    am incercat a face o diferentiere intre strada si piata…de aici…dar aveti dreptate…e mai corect asa…

  6. multumesc!

    Friedenfels(tradus – stanca pacii),

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campuri obligatorii *

*