18Ian

LICENTIAT IN SIBIU

CAPELA CRUCII

Capela Crucii, reprezentare realizata de Johann Bobel, sec  XIX

In secolul al XVII-lea si al XVIII-lea Sibiul a avut parte de vizita multor capete incoronate, nobili sau clerici importanti. Unul dintre acestia a fost lordul Paget in 1694. In suita sa era si reverendul Edmund Chishull. Acesta va face cateva observatii despre aspectul orasului. Astfel aflam ca dincolo de zidurile si santurile orasului, era o gradina a unui senator al orasului, numele sau fiind Georg Reisner, unde se afla „un vestit crucifix mare, taiat dintr-un singur bloc de piatra mult venerat de papistasii din aceasta tara.”.

crucifixul realizat de Peter Lantgren, 1417 (in momentul restaurarii)

Este vorba de crucifixul lui Peter Lantregren realizat in 1417 reprezentandu-l pe Isus suferind pe cruce. Acesta a fost pentru secole pierdut fiind regasit in secolul al XVII-lea intr-unul dintre lacurile care inconjurau Sibiul avand rol fortificator. El va fi asezat in acest loc, unde se afla si astazi, construindu-se mai intai un parapet iar apoi in 1683 o capela mica care va fi demolata pentru a se construi in 1755 capela care astazi poarta numele de Capela Crucii. La sfarsitul secolului al XIX-lea aceasta capela va fi renovat.
Aici crucifixul va fi asezat alaturi de doua statui ale Mariei si sfantului Ioan Botezatorul. Isus este de marime supranaturala de circa sapte metri. Perioada baroc a adus cu sine schimbarea aspectului crucifixului prin interventia asupra culorii, ea fiind vopsita intr-o culoare cenusiu-verziu, modificari fiind facute inca din vremea Renasterii cand s-a adaugat capetele treflate si s-a completat figura, mentinindu-se totusi cele doua inscriptii.

nici astazi dupa reamenajarea pietei, Capela nu a primit locul ce il merita.

Capela poate fi observata inca de la Mirando Visconti care o marchează pe harta sa in 1692, evident fiind vorba de capela prima. Toate vedutele care sunt realizate de dincolo de raul Cibin, surprind aceasta capela, chiar si Sporner, o deseneaza in 1890 printr-un plan indepartat.

Capela Crucii, imagine laterala, 2004

Capela actuala este construita intr-un stil baroc, dar dupa aspect pare ca este adosata mai tarziu. Planul este unul dreptunghiular specific bisericilor sala. Este formata din trei corpuri (pridvor, nava, cor). Cu toate sunt organizate intr-o singura travee. Pridvorul este format dintr-un fronton triunghiular decorat cu simbolul Sfantului Duh, sustinut fiind de cate doua coloane de tipa doric pe fiecare latura a fatadei. Antablementul este despartit de fatada printr-un brau profilat la fel ca si cornisa. Nava este de asemenea formata dintr-un fronton dreptunghiular, fiind organizat pe un singur nivel, cu cornisa profilata. Fatada laterala a sa este organizata central, in jurul unei singure ferestre. Fereastra devine axa care organizează fatada deoarece laturile laterale si cea superioara sunt decorate sub forma unui ancadrament. Corul suporta aceeasi organizare. Pridvorul în schimb dezvolta această aranjare a elementelor, pe laturi fiind adosate cate o coloana din acelasi registru, el organizandu-se in jurul unei uşi. Aceasta este dreptunghiulara cu ancadrament si cornisa profilata. Pe fatada de est a pridvorului se poate observa un alt portal la fel dreptunghiular dar cu baza superioara semicirculara cu un ecuson central.

fotografie 2004

Ferestrele sunt dreptunghiulare cu partea superioara semicirculara fiind formate din doua canaturi. Regasim cate o fereastra pe lateralele navei. Acoperisul este in doua ape, mai putin in zona corului unde sunt trei nave, coama fiind paralela cu strada (astazi acest lucru nu mai poate fi observat deoarece reorganizarea spatiului face ca aceasta cladire sa fie pozitionata intr-un spatiu central al Pietei 1 Decembrie 1918. Inainte de al Doilea Razboi Mondial strada trecea prin laterala capelei, de aceea intrarea se facea prin, si se mai face, lateral. Si astazi gasim totusi indicii a vechii organizari a spatiului, inca piata fiind impartita in zone pietonale si unele zone folosite de accesul cu maşini.

fotografie 2004

Interiorul este unul simplu, cu bolte semicirculare. Elementul cel mai important din punct de vedere arhitectonic este arcul de triumf, acesta fiind decorat cu elemente de ordin geometric stilizate. Arcul este sustinut de doua coloane laterale de ordin colosal, decorate cu elemente vegetale in formă spiralat.
Cercetările arheologice din această zona au aratat ca actuala capela este construita pe locul unde in Evul Mediu se afla manastirea dominicana, care de altfel a şi comandat acest crucifix.

Importanţa acestei capele este de ordin istoric, atat prin insasi constructia dar mai ales prin crucifixul ce-l adaposteste acesta fiind unul dintre monumentele reprezentative ale goticului de pe teritoriul Romaniei. Tot in aceasta capela se afla si o icoana a sfantului Anton de Padua, considerata de credinciosi a fi facatoare de minuni.

Distribuie articolul:

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campuri obligatorii *

*