20Feb

ISTORIA ORAŞULUI NOSTRU, SIBIU

CEA MAI FRUMOASĂ (ascunsă) STATUIE A SIBIULUI, SFÂNTUL NEPOMUK

fotografie din 2008

Construirea statuii sfântului Nepomuk a fost considerată prioritară de către administraţia militară din Sibiu şi de către prelaţii romano-catolici.

imagine interbelică a statuii.

Odată cu construirea Bisericii romano – catolice şi a mânăstirii iezuiţilor, începând cu 1726, în 1734 prin donaţia contelui Paul de Wallis, comandantul general al armatei imperiale din Transilvania, se va construi statuia sfântului Nepomuk, un simbol al Contrareformei catolice, iniţiată în Transilvania odată cu intrarea acesteia sub dominaţia habsburgică la sfârşitul secolului al XVII-lea.

gravură din a doua jumătate a secolului al XIX-lea cu statuia lui Nepomuk şi fântâna.

Statuia a fost înălţată în vestul pieţei principale a oraşului, nefiind primită cu entuziasm de majoritatea populaţiei oraşului legaţi de confesiunea luterană (cca. 20 de statui au fost aşezate în toată Transilvania şi în Banat). Aceste statui erau în general amplasate în pieţe, la răscruci de drumuri, în interiorul bisericii. Amplasarea statuilor acestui sfânt în Transilvania poate fi pusă în legătură şi cu epidemia de ciumă ce a afectat provincia în anii 1738-1739.

statuia lui Nepomuk. fotografie din 1915. a se remarca garda existentă, probabil din motive belice. recunosc că deţin puţine informaţii legate de această construcţie meteorică de lângă statuie.

Statuia construită la Sibiu primea un rol organizator pentru spaţiul pieţei, sporind expresivitatea ansamblului urban, definiind imaginea proprie a oraşului. Statuia, o realizare baroc auxiliară arhitecturii acesteia, ocupa unul dintre punctele moarte ale pieţei.

fotografie din perioada Primului Război Mondial

fotografie interbelică

Iniţial statuia a fost amplasată sub turnul bisericii romano-catolice, fiind apoi mutată pe podul Porţii Ocnei care în urma prăbuşirii va îngropa statuia sfântului sub dărâmături. În 1734 statuia ajunge în Piaţa Mare adăugându-i-se apoi un soclu amplasat pe o bază de cărămidă. După un cronicar contemporan, statuia  arăta în acea locaţie ,,ridicol” şi ,,era luată în derâdere”.  Se pare că sibienii au făcut mai mult decât să o ia în derâdere, de vreme ce statuia a fost păzită de soldaţi o bună perioadă de timp după ce a fost amplasată în Piaţa Mare. Ziua inaugurürii nu a fost aleasă la întâmplare, fiind cea în care este sărbătorită ziua sfântului, adică ziua de 16 mai.

fotografie de înainte de 1910. Piaţa Mare cu biserica romano – catolică şi cu statuia sfântului Nepomuk dar fără actuala Primărie.

Deoarece în textul aflat pe soclul statuii, se menţionează că împăratul Karl al VI – lea a decedat, este probabil ca soclul să fi fost realizat după anul 1740 şi apoi statuia, care se afla deja în Piaţa Mare, să fi fost ridicată pe acesta. Până în anul 1864, după cum se observă din litografia lui Karl Koller, monumentul a fost împrejmuit cu un gard format din pari legaţi între ei cu frânghii sau lanţuri. Acesta va fi modificat mai apoi instalându-se cinci felinare şi un grilaj de fier forjat.

gravură din secolul al XIX-lea, observaşi gardul format din pari legaţi între ei.

fotografie din 1916, vechiul grilaj era schimbat cu cele cinci felinare şi gardul de fier forjat

Statuia rămâne în piaţă până în 1948, an în care a fost dată jos de pe soclu, acesta fiind demontat în bucăţi şi adunate într-o grămadă lângă intrarea în Casa Parohială Romano-Catolică din Piaţa Mare. Toate elementele monumentului au fost mutate în curtea interioară a Palatului Brukenthal unde a fost reasamblat. De abia în 1988, parohia romano – catolică cumpără simbolic cu 1 leu întregul ansamblu şi îl readuce în curtea interioară a parohiei din Piaţa Mare. După acest periplu statuia este restaurată.

o temporară marcare a soclului statuii lui Nepomuk. de remarcat sunt cele cinci

În urma iniţierii planului de refacere al centrului istoric al Sibiului, în 2002 au fost demarate cercetările arheologice în vederea identificării amplasamentului, a adâncimii fundaţiei statuii şi a gardului înconjurător. Paralel s-au iniţiat şi lucrări de curăţare a statuii. Deşi au existat discuţii legate de reamplasarea statuii în locul cuvenit şi meritat, fragilitatea acesteai precum şi noile planuri de amenajare a Pieţii Mari au făcut ca statuia să rămână la locul său.

imagini din perioada şantierului arheologic ce a dus la redescoperirea soclului statuii lui Nepomuk. ultima fotografie (preluată de pe sibiul.ro este din 2005 si arată şantierul de refacere a Pieţei Mari. remarcaţi modul în care vestigiile descoperite sunt protejate pentru o viitoare valorificare)

Statuia, considerată cea mai reprezentativă operă baroc de acest gen din ţară, este una din puţinele sculpturi baroce din piatră ce pot fi văzute în Sibiu, cvasicontemporană cu cele două reprezentări de zei militari aflaţi astăzi la intrarea în Muzeul Brukenthal. Monumentalitatea soclului, patetismul gestului sfântului şi interesul pentru broderia vestimentaţiei îl definesc pe necunoscutul sculptor de probabilă provenienţă austriacă sau boemiană care a realizat statuia. Ca şi în majoritatea reprezentărilor sculpturale, sfântul poartă îmbrăcămintea episcopală caracteristică: beretum pe cap şi deasupra cele 5 stele, pelerina scurtă (pluviala), haina liturgică cu bordură dantelată (surplis) şi rasa preoţească (reverenda).

Având o atitudine resemnată, ţinând în mâna dreaptă crucifixul, sfântul este surprins într-o mişcare sugerată de mâna stângă uşor ridicată şi de felul în care au fost reprezentate faldurile. Compoziţia se desfăşoară pe verticală, figura fiind mişcată de răsucirea uşoară a corpului şi de jocul faldurilor, creându-se astfel un joc de lumini şi umbre.

statuia Sfântului Nepomuk, detaliu decorativ. fotografie din 2008.

Echilibrul compoziţiei este realizată de poziţia înclinată a capului. Soclul prezintă o inscripţie. Textul format din 33 de rânduri este împărţit în trei datorită spaţiului redus de pe soclu. Având în vedere că soclul a fost realizat mai târziu decât statuia, este puţin probabil ca locul de provenienţă să fie acelaşi.

detalii ale soclului. decoraţie vegetală şi elemente baroc precum şi inscripţia de pe trunchiul secundar al soclului. forografiile sunt din 2003.

Distribuie articolul:

26 comentarii

  1. Daca ai stii ce ma bucur pentru postarea asta…chiar vineri l-am vizitat si i-am facut cateva poze…si uitasem sa le pun pe Facebook…dar acum e perfect…pun si pozele mele…dar, mai presus de toate, pun informatia de la tine! Multumesc!

  2. bun asa domnu! mai baga treburi d’astea, ca poate cine stie? vor invata si astia mai tineri ce e aia o statuie si de ce e ea statuie si nu chiosc de ziare sau stand de popcorn. poate asa ne mai culturalizam si generalizam cunostintele, si asa pline si „umplute” cu lacune de tot felul si in toate domeniile.
    Hai sa ne traiesti,Razvane!

  3. Georg Schoenpflug von Gambsenberg

    La poza 1915…va mirati vis-avis de oarece garda, paza…
    Observati atent acea casuta ca un fel de troita langa Nepomuk..
    Ce scrie Emil Sigerus in Chronik der Stadt Hermannstadt, Hermannstadt, Honterus 1930, pg 63 (o aveti si inromaneste tradusa):
    1915 1.8 (deci 1 8(cto)bris): Feierliche Ausstellung des „Wehrmann in Eisen” auf dem Grossen Ring.
    Deci este vorba despre Strajerul-in-Fier..acea statiuie din lemn-de-Stejar in care, contra unei taxe, se bateau in timpul RAZBOIULUI cuie..Taxa era in favoarea orfanilor si vaduvelor de razboi..Stazuia o aveti mare in Curtea Muzeului de Istorie, fosta Primaria Veche, Casa Altemberger/Proll/Lulay/Pemfflinger, are un scut cuStema Orasului aurita.. e plina de tinte-de-cuie..
    S-a scos o carte (ca un fel de carte-postala) trilingva DE/HU/RO in care se explica ce si cum.
    Exista o Carte inauntru, un fel de condica, in care cei ce plateau Ajutorul-Pentru-Orfani-si-Vaduve, deci taxa pentru batut ciu..erau trecuti..Existau si cuie cu capete-aurite, la care taxa era mai mare.
    Casuta aceea, ca o troita, al care fundament PATRAT se vede CLAR langa fundamentul PENTAGONAL(credeam mereu ca era hexagonal) al statuii lui Nepomuk tocmai in POZA MARE de pe http://www.sibiul.ro/forum/ de unde ati luat secventa, nu-i altceva decat CASUTA STRAJERULUI-in-FIER…
    PRESUPUN ca poza a fost facuta exact in 01.08.1915, la inaugurarea acestei statui-in-casuta.
    Amanunte (alte poze) gasiti pe http://www.siebenbuerger de. Hermannstadt/Bilder

    Georg Schoenpflug von Gambsenberg

  4. Să nu exagerăm: statuia este orice altceva decât frumoasă… ca unul care am absolvit o şcoală de artă, ştiu ce vorbesc… putem spune că e o statuie barocă, de piatră şi atât… nu are nici o legătură cu tradiţia culturală veche a Sibiului, a fost instalată cu forţa de reprezentanţii imperiului austriac… pentru evanghelici, care nu au în religia lor nici un fel de sfinţi, a fost o adevărată sfidare plasarea în centrul oraşului a reprezentării unui martir ceh, fără nici o semnificaţie pentru Transilvania sau Sibiu… asta este…

  5. pt Dan Danila

    multumesc in primul rand ca imi cititi blogul, pt mine este o onoare. acest aspect, al sfidarii comunitatii locale, l-am amintit si eu. de aceeam de exemplu, eu unul nu sunt de acord cu reamplasarea sa in Piata Mare.

    • Asa este, statuia si biserica catolica au fost semnele ocupatiei si suprematiei habsburgice, degetul amenintator la adresa sasilor luterani care isi cereau dreptul la autonomie asa cum fusese consfintit cand au colonizat. Stelele lui Nepomuk sunt o referire la legenda sa, se spune ca ar fi fost martirizat prin înecare ca pedeapsa pentru credinta sa in Hristos, iar cei care l-au cautat mai apoi au vazut deasupra apei o coroana de stele care i-a condus spre locul unde se afla scufundat trupul.

      • Dar bietul Nepomuk nu are nicio vina ca imaginea lui a fost folosita ca sperietoare. Oricum, pentru nu se mai face intoarcere la vechiul spirit, poate ar fi mai nimerita o amplasare mai discreta. Sa fie toata lumea multumita.

  6. pt Georg Schoenpflug von Gambsenberg

    multumesc de informare, atrajerul mai exista si azi in curtea Muzeului de Istorie

  7. pt Claudiu Peta

    multumesc Claudiu pentru cuvinte

  8. Georg Schoenpflug von Gambsenberg

    @Dan Danila
    1. ca statuia in sine este sau nu frumoasa..ramane de discutat…
    2. In sine, ca STATUIE este un Baroc spre Rococo, unde lucratura nu este de ignorat.
    3.Dane, stiu ca iti repugna barocul si fistichiul cu zorzoane..dar asa este Barocul..si este UN CURENT ARTISTIC, nu putem sa ignoram.
    4. Din acest punct de vedere..este o STATUIE FRUMOASA, plina de miscare patetica, se preia in ductul corpului acel S gotic (aproape manierist), faldurile sunt excelent dinamic-drapate si mai ales ajurarea-dantelaria poalelor vestmantului, diafan-transparent, desi IN-BOLOVAN-MASIV-SCULPTATA, dintr-o bucata..este EXCELENTA…Dane, nu este modelare de lut sau portelan, ci este un bolovan massiv sculptat..si reusit.
    5. Dar NU trebuie luata ca SCULPTURA INDIVIDUALA, ci drept OBIECT-IN-PEISAJ, deci ANSAMBLU-ARHITECTONIC…

    6.Si se observa clar.. in CIRCULUS MAJOR/GROSSER RING/PIATA MARE acest lucru LIPSESTE…

    7.Se integra minunat in peisaj si ADUNA Liniile-de-Forta ale Pietei relativ-pustii…
    Ceea ce lipseste acum.
    8. In ce priveste atitudinea LUTHERANA iconoclasta in sine..
    Era o REACTIE nu atat de resntimente religioase impotriva catolicismului, cat impotriva IMPUNERII catolicismului cu forta si ostentativ..
    Toti scriu, ca pana la urma saxones au inceput sa accepte si sa iubeasca aceasta statuie.

    9.Ca ansamblu BAROC in piata acum vrand-nevrand BAROCA (Bruckenthal, Biserica Jesuita, Casa Möringer…) PUSCA-DE-MINUNE..

    10.OBSERVATIE clara pentru toti.
    NU COMUNISTII AU DISPUS scoaterea statuii, desi le convenea…deci NU DIN CONVINGERI ATEIST-COMUNISTE A FOST SCOASA DIN PIATA MARE.
    Pentru a EXEMPLIFICA CONCRET:
    Va aduc aminte ce spusese Mitropolitul Streza cam prin anii 2000-2005…NEPOMUK nu are ce sa caute in Piata Mare.. daca se aduce totusi…va iesi lumea in strada..(aproximativ, dupa ureche amintit, poate fals textul dar acesta e sensul).
    Se pare ca nu a fost 1948 ci 1947… si atunci a fost scoasa in cadrul acelei CAMPANII MASSIVE contra Bisericii Catolice, contra Vaticanului, contra GRECO-CATOLICILOR.
    A fost scoasa cu SPRIJINUL NEMIJLOCIT si SUB ACOPERIREA Dr. PETRU GROZA, care NU fusese membru P.C.R. inainte de razboi, dupa Razboi nu era membru P.M.R….dar INAINTE de RAZBOI facuse parte din cei ce erau parca in Consiliul B.O.R., recte Mitropolia din Sibiu..deci este clar.

    Nu este vorba acum de sentimente sau resentimente RELIGIOASE..statuia FACEA PARTE DINTR-UN ANSAMBLU…care ansamblu este acum PUSTIU-SAHARA, ii lipseste ceva-ce-sa-adune..
    Parerea mea a fost insa totdeauna..SA SE PUNA IARASI CEVA, nu neaparat NEPOMUK, Mitropolia e turbata impotriva..si populatia ar putea fi atatata..
    ci mai ales:

    Reprezentativ pentru ORAS si LIBERTATEA LUI,
    Statuia lui ROLAND, nu ORIGINALUL, ci O COPIE perfecta..
    Si atunci ar mai fi poate sanse pentru UNESCO…
    Sper ca nu mi-o luati in nume-de-rau, am incercat sa prezint cat se poate de complet faptele..

    Georg Schoenpflug von Gambsenberg

  9. pt Georg Schoenpflug von Gambsenberg

    nu sunt foarte sigur de neintentiile comunistilor de a o scoate. eu am citit toate numerele Tribuna din momentul indepartarii statuii. motivatiile indepartarii erau doua, cel putin acelea au fost scrise din partea partidului: 1. elementul estetic (noile legi estetice nu o mai aveau in calcul), 2. elementul religios (un oras comunist nu putea avea o astfel de statuie).

  10. Georg Schoenpflug von Gambsenberg

    @Razvan Pop
    Asta cu Tribuna era SUPRAFATA-de-Propaganda…De ce nu l-au inlaturat pe Mitropolitul Saguna?
    Si daca da, oare Clujul (Calvaria la Franciscani in fata) Timisoara, Aradul erau orasa MAI-PUTIN-COMUNISTE? De ce nu s-au inlaturat ACOLO Statuile CATOLICE?
    Nu erau mai-putin-comuniste, DAR NU AVEAU O MITROPOLIE de aceasta inauntru, din Consiliul carei facea parte Dr. PETRU GROZA, care facea parte si din Consiliul ASTRA..
    In aceeasi linie si sa fie clar de tot…
    Pe la sfarsitul anilor `1930.. cel mai iubit si apreciat si ascultat..deci Parintele ARSENIE, spunea:
    -Acum ne ramane sa CUCERIM Sibiul..

    Si l-au cucerit, fara discutie..

    Eu nu acuz, nu iau partea, ci vreau sa explic…
    Sper ca ansamblul devine clar…

    Georg Schoenpflug von Gambsenberg

  11. Georg Schoenpflug von Gambsenberg

    PANA ACUM ISTORIA ERA INTERPRETATA, ACUM TREBUIE TRANSFORMATA…parca asa scriau vitejii COMUNISTI..
    Da, dar nu numai ei se tin de asta.
    1.Indiferent de RELIGIE, aceasta statuie a facut parte din PIATA MARE IN ISTORIA CIVICA a orasului..
    2.Considerentele Religioase de atunci, la instalarea statuii in Piata Mare, LANGA ROLAND al ORASULUI LIBER REGAL cu JUS GLADII, deci instalarea RELIGIEI sfidand CIVICUL LIBERTATII..se vede ca nu prea erau religioase..
    3. DAR ATUNCI STATUIA INCA NU ERA ISTORICA…
    4. Si ESTETICUL, deci ISTORIA ARTEI, BAROCUL inca nu intrau in dezbatere..era ceva recent, care DERANJA in GOTICUL ORASULUI.
    5.DAR ARGUMENTUL RELIGIEI a fost redescoperit, vide mai sus-citatul Parintele Arsenie, insa APLICAT sub MASCA ATEISMULUI COMUNIST cca 1947-48.
    6. Si mai ales REDESCOPERIT PE FATA in anii 2000-2005, Mitropolitul Streza nu lasa nici-un echivoc.
    7. REINCEPEM RAZBOAIELE RELIGIOASE?
    CUCERIM Sibiul incontinuu?
    De la CINE de data aceasta?
    Ce are o STATUIE ISTORICA (200 ani a mobilat Circulus Major/Grosser Ring/Piata Mare) cu RESENTIMENTELE RELIGIOASE?
    8. In virtutea acestui Argument de CUCERIRE RELIGIOASA AR TREBUI URGENT DARAMATE:
    Biserica Evanghelica (fosta Catolica:Sta Maria)
    Biserica Reformata
    Manastirea si Biserica Ursuline
    Manastirea si Biserica Franciscana
    si, de ce nu..si Sinagoga..
    Biserica Azilului, fosta CATOLICA, apoi Evanghelica, DESI REVENDICATA DE BISERICA EVANGHELICA,NU A FOST RETROCEDATA ACESTEIA, ci DONATA MITROPOLIEI..
    Deci Sibiul este CUCERIT..
    Am spus si repet ARGUMENTELE RELIGIOASE NU AU CE SA CAUTE IN ACTUALIZAREA CORECT ISTORICA.
    Orasul a fost CATOLIC, apoi Evanghelic, apoi fortat iarasi catolic partial, o parte Reformat, ..
    AU RAMAS MONUMENTE din aceasta ISTORIE…
    Si noi vrem sa MOBILAM ORASUL ISTORIC NUMAI CU MONUMENTELE CARE NE CONVIN..criteriul RELIGIOS actual..
    Eu am scris si scriu..corect nu e ..DAR PRACTIC, unde o MITROPOLIE CONDUCE de facto si unde Populatia poate iesi in strada la chemarea acesteia (nimic impotriva, toate sunt UNA de fapt) nu este de pus NEPOMUK LA LOCUL LUI VECHI IN PIATA MARE..
    DAR ROLAND DA..deci o COPIE perfecta..originalul nu rezista..
    Si abia dupa aceea incercam sa convingem UNESCO de autenticitatea Orasului..

    Georg Schoenpflug von Gambsenberg

  12. Din păcate, Sibiul a avut parte de tot felul de sculpturi care mai de care mai urâte, care au fost toate înlăturate din Piaţa Mare, din faţa Casei Sindicatelor, etc. Sculptori de mâna a doua, cu pile comuniste, au urâţit oraşul cu lucrări de mântuială… Ar fi frumos să aibă şi Sibiul o statuie frumoasă şi REPREZENTATIVĂ pentru zonă,dar care ar fi personajul respectiv, acceptat de toţi? Sunt prieten cu unul dintre cei mai mari sculptori ai României, Ion Mândrescu, care a trecut şi el prin Sibiu… cred că i-ar face plăcere să creeze un bronz monumental pentru Piaţa Mare, dar… numai un concurs lansat la nivel naţional ar putea aduce rezolvarea, cu un juriu de profesionişti, nu de politicieni… sunt prieten şi cu Kurt Handel, care tot ce a făcut pentru Sibiu a fost de calitate… din păcate, o lucrare a lui din Parcul Sub-Arini (Fluieraşul) a disparut fără urmă… Avem sculptori valoroţi în ţară, dar munca lor trebuie onorată cum se cuvine…

  13. pt Dan Danila

    multumesc pentru aceasta postare. ce ziceti? putem initia ceva, Asociatia din care fac parte cu siguranta ar putea sa ofere sprijinul si eu personal, de asemenea, deci va invit chiar sa propunem si sa initiem un proiect in acest sens.

    nu glumesc si nu scriu doar de dragul de a scrie aceste randuri.

    ce ziceti?

  14. Ar fi minunat dacă s-ar putea urni ceva pe plan local, ar trebui găsit un motto al acestui proiect, ceva de genul: Un monument pentru Sibiu, sau ceva asemănător. Vorbit şi cu arhitectul oraşului, cu edilii, cu cei care se (mai) preocupă de aspectul Sibiului, de viitorul lui. Poate primăria ar putea obţine chiar fonduri europene (?) pentru un proiect artistic de excepţie…
    Aproape fiecare oraş mai mare al ţării are câte un monument reprezentativ, de ce nu şi Sibiul? Piaţa Mare are destul loc pentru aşa ceva… Eu pot să vorbesc cu Mândrescu şi cu Handel, important este să se găsească numele personalitpţii care să fie reprezentată sculptural, fiindcă nu se potriveşte (zic eu) o sculptută abstractă… Poate fi chiar Hermann, întemeietorul oraşului….

  15. pt Dan Danila

    eu am luat in serios ideea…asa ca atunci cand am facut ceva pasi…am sa va tin la curent.

  16. Ar fi util sa scrieti si textul inscriptiei, deduc ca e in latina. O precizare: mai sus spuneti Karl III, dar cred ca ati vrut sa spuneti karl VI.

  17. pt cezarika1

    raman la Karl al III-lea, imparat Habsburgic. este o idee buna, am vrut sa scriu si inscriptia complet dar era prea lung articolul…traducerea a fost facuta de profesorul Sonoc.

  18. Atunci, va rog eu sa o adaugati atat in latina, cat si tradusa, pentru ca multa lume nu are acces la statuie sa poata citi inscriptia.

    Karl al VI-lea este numele imparatului roman de neam german (este logic, pentru ca inaintea sa a fost imparat Carol Quintul). El purta numele de Karl al III-lea ca rege al Ungariei si Karl al II-lea ca rege al Boemiei. Prin urmare, ori e regele Karl al III-lea, ori e imparatul Karl al VI-lea, dar nicidecum imparatul Karl al III-lea.

  19. a 7 a poza , ‘fotografie de înainte de 1910. Piaţa Mare cu biserica romano – catolică şi cu statuia sfântului Nepomuk dar fără actuala Primărie.’ … mai exact 1862. se vad muncitorii(posibil) si bazele lampadarelor dar nu si stalpii ,deci in constructie.
    E.SIGERUS : 1862.8.VIII. Se instaleaza cinci lampi si un grilaj de fier in jurul statuii lui Nepomuk in Piata Mare.
    Este una dintre cele mai vechi poze facute in Sibiu, prima a fost facuta pe la 1850+

  20. Statuia Nepomuc este foarte baroc. Pentru actualii locuitori ai Sibiului, trecand peste excesul identitar al I.P.S. Streza, n-ar insemna altceva decat un obiect decorativ de forum de factura occidentala. Soclul este in sine o piesa baroc semnificativa. Fara soclu ar putea fi amplasata sub turnul bisericii, pierzand din anvergura.Poate fi plasata in Piata Mica in unghiul dintre biserica si mansatirea iezuita, un spatiu gol anost. Orasul nu castiga ceva prin faptul ca este ascunsa intr-o curte interioara.Intr-o importanta lucrare privind urbanismul european, se considera ca in teritoriul Romaniei exista 3 orase adevarate, cu stratificare istorica completa, Sibiu, Cluj si Brasov. Daca am scapat de febra demolarilor, ar fi inteligent sa conservam ce exista, chiar sa refacem ce a fost modificat abuziv ;i continua sa fie. Foarte multe cladiri din epoca Judenstil sunt mutilate acum prin inlocuirea ferestrelor cu termopan, sau termoizolare, prilej bun pentru indepartarea decoratiunilor de stuc si proportiei sau formei ferestrelor. I,P.S. Streza, custodele micului palat Balan, o cladire aristocratica resprezentativa, op distruge deliberat, una din putinele cladiri cu insemn heraldic romanesc, Mitra Episcopala Ortodoxa.

  21. pt cezarika1

    iti multumesc, am sa fac modificarea referitoare la Karl.

Raspunde-i lui Dan Danila Anuleaza raspuns

Adresa de email nu va fi publicata. Campuri obligatorii *

*