15Dec

LICENTIAT IN SIBIU

In fiecare duminica voi dedica aceasta pagina Sibiului si istoriei sale. Este important sa ne cunoastem orasul si oamenii ce l-au cladit.

LA DRUM, CU CALUL, CALEASCA, MASINA PRIN SIBIU.

Pe unul dintre cele mai interesante bloguri pe care le vizitez, blogul lui Radu Olteanu, cel care reface imaginea pierduta a istoriei romanesti, am descoperit o mai veche postare legata de vehicolele istorice ale Bucurestiului. Mi-a placut ideea si m-am gandit sa fac acelasi lucru pt Sibiu.

Cu ce se miscau sibienii? Am trecut la taiat (cropuit) din mai multe poze si astfel am putut realiza o istorie vizuala.

CALUL.

Primul „vehicol” a fost calul. Din Evul Mediu, el a fost cel care a purtat omul prin istoria orasului. Acesta este un detaliu din gravura ce marcheaza decapitarea lui Harteneck, 1703. Este un soldat imperial, militar deci, dar calul a fost o imagine diurna a acelui secol, civilii lasandu-se transportati de el.

Iata imaginea unui civil calare, surprins in secolul al XIX-lea de catre Johann Bobel in picturile sale. Acesta era surprins idilic, poate chiar intr-o tehnica romantica, in apropierea Portii Turnului (sau a pietei Cibin de astazi).

In 1916, armata germana, ajunsa in Sibiu in timpul razboiului, tot pe cai era si astepta batalia.

TRASURA

Caleasca a fost vehicolul secolului al XIX-lea. Ea va transporta, sibienii prin tot orasul si prin tot secolul. Aceste trei imagini sunt preluate tot din picturile lui Bobel. Sibienii se plimbau pe strada Cetatii, pe sub portile Ocnei sau Turnului. Faptul ca Bobel va insista atat de mult asupra acestui vehicol, stiind ca el a creat o imagine prototip a secolului 19, este dovada importantei acestui vehicol.

Caleasca intrand in cetate, pictura din secolul al XIX, inceputul secolului.

Caleasca la plimbare pe strada Mitropoliei (Macelarilor). In spate se observa Casa cu Cariatide. Imaginea este din prima jumatate a secolului al XIX-lea.

caleasca in trecere prin Piata Mare, gravura realizata de Adam Slowikowski. secolul XIX.

caleasca folosita si cu scop profesional si nu doar civil, probabil in transportarea de scrisori sau bani. Caleasca se afla in fata Bancii Albina si in apropierea Postei, pe strada Mitropoliei (Macelarilor), la inceputul secolului XX.

Caleasca se mentine si in secolul trecut ca unul dintre vehicolele importante, elegante, la moda. Iat-o plimbandu-se prin Piata Mare, unde exista o permanenta statie a calestilor si prin Piata Hermann (actuala Piata a Unirii).

La Viena Transilvania va fi reprezentata de o caleasca alegorica in 1908.

CARUTA


Caruta este sora rurala a calestii. Cu ea se ajungea in Sibiu la pietele si targurile alimentare, cu ea se transporta paine, lapte sau alte alimente. Caruta o vedem chiar si astazi pe strazile noastre. Acesta este o caruta din anii `20 aflata in zona Targul Fanului.

Caruta o intalnim si in secolul al XIX-lea (primele doua fotografii) si in secolul XX, pe strada Turnului, pe strada Balcescu, pe strada 9 Mai, pe strada Morilor si prin Piata Mare sau Unirii.

OMNIBUS, AUTOBUZ, TRAMVAI, MOCANITA.

Omnibusul a fost primul vehicol de transport in comun cu roti si netractabil. El a fost introdus in primele decenii ale secolului al XX-lea. A fost un succes pentru administratia locala deoarece prin acesta reusea a lega tot orasul.

Omnibusul pleca din Piata Garii.

In anii 30 autobuzul incepe a lua locul omnibusului. Mai mare consum si o mai mare capacitate de transport. El reusea a ajunge si in Piata Mica.

Autobuzul se mentine chiar si astazi si a fost principalul transportor al secolului al XX-lea. Aici il vedem in anii `70 pe bulevardul Milea (vechiul Gh Gheorghiu Dej) si pe strada Teclu in varianta troleibuz (sper sa mai apucam sa vedem acest transportor perfect ecologic si de acum incolo)

Am fost cel de al doilea oras european cu tramvai, la inceputul secolului XX. El avea scopul de a lega nu numai principalele zone ale orasului dar si Rasinariul (de fapt si astazi este unicul tramvai ce leaga doua localitati in Romania). Am ales prezentarea lui tocmai cu acest drum reprezentat in anii `30 si in anii`80.

El trecea pe principalele strazi ale Sibiului (Victoriei – Piata Unirii – Balcescu – Piata Mare – Magheru – Piata Garii).

In perioada interbelica a fost vedeta orasului. Il vedem aici pe strada Victoriei (Regina Maria), Balcescu (Regele Ferdinand) si Turnului.

Aceasta este o fotografie a lui Fred Nuss, realizata in anii `70, una dintre ultimele imagini ale sale, regimul comunist decizand desfiintarea sa……

….. si mentinerea doar a legaturii cu Rasinariul asa cum se regaseste si astazi.

Mocanita este cea care lega judetul de orasul Sibiu. Aceasta este locomotiva care tragea intregul tren. Astazi se incearca repunerea in functiune dar orizontul este foarte indepartat.

AUTOMOBILUL

Automobilul este la moda si devine principalul vehicol personal inca din perioada interbelica. Primele masini se fac vazute la inceputul secolului XX. Erau destul de multe masini in Sibiu de vreme ce atunci apar si primele service-uri de masini, strabunicul meu avea unul pe Moara de Scoarta.

masini interbelice pe strazile Sibiului (Piata Mare si strada Balcescu)

Numarul masinilor creste si in perioada comunista avem un numar foarte mare. Aici avem mai multe broscute (wolkswagen beetle) in Piata Mare in anii `70.

Masinile vor exploda dupa Revolutie si astazi le gasim peste tot. Aici le vedem in curtea Colegiului Pedagogic, in fata Casei cu Cariatide, in cartierul Strand pe strada 9 Mai. Fotografiile sunt realizate intre anii 2000 – 2008.

Masina a avut un scop industrial. Aici vedem un camion din anii `50 in Piata Mare si un tractor in anii `70 in curtea interioara a Cazarmei 90.

BONUS

Zepellinul nu a fost un vehicol sibian dar trecerea lui a fost tratata ca un eveniment de fiecare data cand survola Sibiul. In 1927 cand a trecuta prima data inclusiv Sigerus va puncta in cronica sa acest fapt. In 2004 lumea s-a rezumat la simple stiri de ziar dar amintindu-se de prima trecere a sa.

LATER EDIT: le multumesc domnilor Georg Schoenpflug von Gambsenberg si Chiselita pentru observatiile facute. Acolo unde aveau dreptate am modificat imediat ce este necesar adica sa corectez.

Distribuie articolul:

6 comentarii

  1. Felicitari pentru articolele de duminica :)

  2. multumesc, multumesc ^:)^ m-ati ajutat sa-mi fac tema la romana

  3. Draga Razvane,
    Imi place ceea ce faci.Daca ai legaturi cu istoria in sensul culegerii datelor,poate ma ajuti si pe mine.Ce anume am sa-ti spun pe parcurs.Toate cele bune in continuare si bineinteles Bafta.

  4. pt Florin

    cu cea mai mare placere te ajut. astept detalii.

  5. sal… ai putea sa ma ajuti si pe mn cu niste poze ceva …cu transporturile din anii 30 in bucuresti….sau nush orice… k sunt in pom :)) …. ms frumos… ai un blog super interesant …tot asa !!!

  6. mutumesc mult …sper sa ma ajute la prezentare in power point la ora de istorie

Raspunde-i lui Florin Anuleaza raspuns

Adresa de email nu va fi publicata. Campuri obligatorii *

*