30Oct
lonely-planet-cover

#TRANSILVANIA NO 1

Lonely Planet este cel mai mare ghid turistic din lume (nu o spun eu, o spun site-urile de specialitate). Lonely Planet a ales Transilvania drept cea mai importantă destinație de vizitat, din lume, în anul 2016 (aici). Peste Bavaria, peste Friuli din Italia, Hawaii sau Auvergne din Franța.

Motivația lor este una, aș îndrăzni să spun, complexă. Ei remarcă castelele, munții, animalele sale sălbatice (mai ales sanctuarul urșilor de lângă Brașov). Orașele remarcate sunt Cluj (fără Napoca) pentru viața sa artistică de nivel european cu punct pe Fabrica de Pensule, o excelentă reinventare de la industrie la artă dar și pentru viața sa de noapte şi pentru muzee, Brașov pentru viața sa de noapte și pentru vizitele prințului Charles al Marii Britanii, Sibiu pentru Podul Minciunilor, Sighișoara pentru Dracula și Târgu Mureș pentru Palatul Culturii.

Stațiunile montane amintite sunt Poiana Brașov și Păltiniș, ambele lângă mari orașe, ambele o mixtură de sport și natură. Cred că Arena Platoş în sfârșit începe să se simtă. Satele de amintit sunt Biertan în județul Sibiu și Viscri în județul Brașov, ambele cu biserici fortificate, ambele UNESCO,

Citind mai atent, observăm câteva nuanțe, interesant și mult mai profunde decât o friptură sau un munte. Motivul principal este renașterea regiunii. De câțiva ani Transilvania învestește în ea însăși, investește în  istoria sa, investește în valorile sale. Da, doar Transilvania și da o face tot mai bine și mai diferențiat.

O altă remarcă interesantă este simbioza între trecut şi viitor, între căruțe și Uber. este o trăsătură specifică Transilvaniei, este o carte de vizită pentru viitor. Natura sălbatică joacă un rol major în calitatea vieții în Transilvania, animalele şi natura devin tot mai mult protejate.

Dar poate cea mai interesantă remarcă a celor de la Lonely Planet, cea mai pregnantă trăsătură este multiculturalismul. De la biserici fortificate săsești la porți de lemn românești, de la Palatul Culturii maghiar până la Păltiniș, de la sarmale, mămăligă și papanași la paprika și gulaș şi evident țuica/ pălincă, Transilvania este poate cea mai reușită mixtură de culturi etnice diferite dare care s-au amestecat continuu pentru mai bine de o mie de ani. Aceasta aș crede că este trăsătura cea mai importantă a Transilvaniei, o regiune la fel de bogată ca Toscana italienească, așa cum spunea Giovanna de la Copșa Mare.

Ce trebuie făcut? Două aspecte trebuie urmărite. În primul rând nu trebuie să ne alterăm aceste caracteristici, nu trebuie să căutăm a aduce altceva decât avem, crezând că asta place turistului, nu trebuie să le falsificăm, nu trebuie să ne kitsch-uim, crezând că profitul rapid este mai valoros…..

În al doilea rând trebuie să continuăm pe drumul ales, trebuie să fim mai vizibili, mai interesanți și mult mai atractivi. Este o știre importantă? Absolut, este poate cea mai importantă știre din prisma turismului și a societății românești. Ca și cu orice știre cu adevărat importantă, a trecut nesimțită și chiar nebăgată în seamă de Bucureștiul frust.

Distribuie articolul:

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campuri obligatorii *

*