16Feb
0.2 Gdańsk wikipedia_Główny,_Blick_von_Marienkirche

10 GĂRI – CELE MAI FRUMOASE DINTRE CELE PRIN CARE AM TRECUT VREODATĂ

Poarta cea mai importantă a unui oraș este terminalul prin care ajungi în el, fie aeroport fie gară, fie port sau autogară. Europa a înțeles acest aspect demult și prin urmare mai toate marile orașe au în „mapa de prezentare” fie o gară, fie un aeroport sau poate ambele, cu o arhitectură deosebită.

Prin orașele în care am fost de cele mai multe ori am ajuns cu trenul. În Occident, diferit față de România, trenul este un mod rapid și confortabil de călătorit. Distanțele sunt rapide și nu pierzi mult timp. Acord o mare atenție acestor porți moderne ale unui oraș pentru că merită a le admira și a le înțelege viziunea locuitorilor asupra cum își primesc turiștii.

Vă propun astfel un top ale celor mai frumoase zece gări prin care am trecut în acești ani. Cu siguranță sunt altele cel puțin la fel de frumoase dar eu încă nu am trecut prin ele. Ce m-a surprins chiar și pe mine, este frumusețea gărilor din România, monumentale şi impetuoase, o frumoasă carte de vizită pentru țara noastră.

Nu am inclus Sibiul pentru a nu fi sentimental dar sincer nici nu ne-am califica într-un astfel de top, gara noastră rămânând la aspectul unei gări periferice ale vechiului Imperiu.

Așadar…

10.

CLUJ NAPOCA, GARA CENTRALĂ

Este o gară austro-ungară, o gară care își merită locul în acest top. Deși clujenii (sau mai corect napocenii) au construit o gară nouă lângă cea veche, aceasta din urmă este mult mai impozantă şi atrage privirea oricui.

            1.0 cluj img.9am.ro slide_242595_14942   sursa: 9am.ro   

1.0 cluj wikipedia Cluj-Napoca-Piața_Gării-Gara-IMG_4623sursa: wikipedia.org

9.

PECS, GARA CENTRALĂ

Am vizitat-o şi pot spune că recunosc același stil imperial, neogotic, ce a trasat orașele central europene în finalul secolului al XIX-lea. Gara din Pecs se inspiră din vechile metereze medievale ale orașului medieval, luând în serios ideea de poartă a orașului fostă capitală culturală a Europei.

0.9 pecs egykor.hu-pecsi-indohaz-_2sursa: egykor.hu

8.

KIEV, GARA PASSAZHIRSKIY

Am rămas interzis când am văzut interiorul. Din păcate pozele mele au căzut la datorie așa că am luat câteva de pe internet. Construită într-un stil rusesco-neogotic, gara din Kiev este cu adevărat la standardele unei capitale.

0.8 Kiev wikipedia -Passazhirskiy_railway_station,_Kiev,_Ukrainesursa: wikipedia.org

0.8 kiev ukrainetrek.com -railway-station-ukraine-3sursa: ukrainetrek.com
0.8 kiev panoramio.com 71993492
sursa: panoramio.com

7.

IAȘI, GARA CENTRALĂ

Este poate cea mai frumoasă gară pe care statul român a construit-o vreodată. Simți vechea măreție a capitalei moldave de cum intri în oraș prin aceasta. Restaurată de curând speră și ea ca și noi că în curând o să revedem scos din colb vechiul oraș frumos. Deocamdată stă cam singură în lumină.

0.7 iasi amfostacolo.ro 33051_37492_11sursa: amfostacolo.ro0.7 iasi wikipedia Gara_Iasi3sursa: wikipedia.org

6.

ROMA, GARA OSTIENSE

Nu gara principală, Termini, m-a impresionat cât această gară, secundară ce duce spre termele lui Caracalla. Este o gară ce probabil a fost construită sub avântul musolinian dar care rămâne și astăzi un obiectiv în sine al Romei. Păcat că este cam departe de centru dar merită o oprire prin această gară.

0.6 roma P1350001

0.6 roma P1340999

0.6 roma P1340998 colectia personala razvan c pop

5.

ARAD, GARA CENTRALĂ

Este gara care m-a făcut atent la acest capitol al arhitecturii. Gara din Arad este pentru mine, cea mai frumoasă din România de astăzi. Construită secolul trecut de administrația austro-ungară, ea face parte din planul de resistematizare a Aradului, ultimul mare oraș de pe Mureș.

Bahnhof, Arad, Rumänien  sursa: wikipedia.org0.5 arad panoramio.com 79797523sursa: panoramio.com

0.5 arad lumeamare.ro DSC_0038sursa: lumeamare.ro

4.

GHENT, GARA SINT PIETERS

Este o gară absolut magnifică, cum sunt marea majoritate dintre gările belgiene. Restaurată, un monument în sine, gara din Ghent are pe lângă flerul arhitectural al fine-lui de secol XIX și elemente noi adăugate dar care aduc un plus valoare clădirii. Este gara principală a orașului, cu un magnific părculeţ în fața-i. De la ea ajungi pe jos în maxim 15 minute în centru.

0.3 gent P1290484 colectia personala razvan c pop

0.3 gent P1290487 colectia personala razvan c pop 0.3 gent P1290810 colectia personala razvan c pop

0.3 gent P1290483 colectia personala razvan c pop

3.

STRASSBOURG, GARA CENTRALĂ

Nu construcţia originală îi dă valoare şi locul în topul meu cât inovaţia arhitecturală propusă în ultimele decenii. Arhitecţii au îmbrăcat la propriu vechea gară în sticlă iar astăzi în mijlocul oraşului ai un cocoon de sticlă. Spectaculos şi chiar dacă nu vi cu trenul la Strasbourg merită să vizitezi gara.

0.4 strasbourg gara 05sursa: wikipedia.org0.4 strasbourg gara 06sursa: wikipedia.org

2.

GDANSK, GARA CENTRALĂ

Am ajuns şi am stat câteva minute bune în aşteptarea autocarului. Astfel am putut să admir meticulozitatea cu care s-a construit această gară nordică. Este una dintre excepționalele gări ale lumii. Turnul este unul tipic zonei germane a Poloniei de astăzi. Dacă vezi gara înțelegi și deja poți intui cum arată întregul oraș, ea fiind o copie metaforică a acestuia.

0.2 Gdańsk wikipedia_Główny,_Blick_von_Marienkirchesursa: wikipedia.org0.2 gdansk photobucket.com 10sursa: photobucket.com

0.2 gdansk P1120740 colectia personala razvan c pop

0.2 gdansk P1120737 colectia personala razvan c pop

0.2 gdansk P1120705 colectia personala razvan c pop

1.

ANVERS, GARA CENTRALĂ

Nu am rămas atât de impresionat de monumentele medievale cât am rămas fără glas când am ieșit din tren și am văzut cum arată gara. Imensă. Atât cea veche cât și cea nouă. 24 de linii organizate pe patru nivele. Este a patra gara din lume. Este fără-doar-şi-poate cea mai frumoasă gară din câte am descoperit.

0.1 anvers gara centrala 01

sursa: wikipedia.org

0.1 anvers P1290037 colectia personala razvan c pop

0.1 anvers P1290021 colectia personala razvan c pop

0.1 anvers P1290050 colectia personala razvan c pop

Distribuie articolul:

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campuri obligatorii *

*