Poarta cea mai importantă a unui oraș este terminalul prin care ajungi în el, fie aeroport fie gară, fie port sau autogară. Europa a înțeles acest aspect demult și prin urmare mai toate marile orașe au în „mapa de prezentare” fie o gară, fie un aeroport sau poate ambele, cu o arhitectură deosebită.
Prin orașele în care am fost de cele mai multe ori am ajuns cu trenul. În Occident, diferit față de România, trenul este un mod rapid și confortabil de călătorit. Distanțele sunt rapide și nu pierzi mult timp. Acord o mare atenție acestor porți moderne ale unui oraș pentru că merită a le admira și a le înțelege viziunea locuitorilor asupra cum își primesc turiștii.
Vă propun astfel un top ale celor mai frumoase zece gări prin care am trecut în acești ani. Cu siguranță sunt altele cel puțin la fel de frumoase dar eu încă nu am trecut prin ele. Ce m-a surprins chiar și pe mine, este frumusețea gărilor din România, monumentale şi impetuoase, o frumoasă carte de vizită pentru țara noastră.
Nu am inclus Sibiul pentru a nu fi sentimental dar sincer nici nu ne-am califica într-un astfel de top, gara noastră rămânând la aspectul unei gări periferice ale vechiului Imperiu.
Așadar…
10.
CLUJ NAPOCA, GARA CENTRALĂ
Este o gară austro-ungară, o gară care își merită locul în acest top. Deși clujenii (sau mai corect napocenii) au construit o gară nouă lângă cea veche, aceasta din urmă este mult mai impozantă şi atrage privirea oricui.
9.
PECS, GARA CENTRALĂ
Am vizitat-o şi pot spune că recunosc același stil imperial, neogotic, ce a trasat orașele central europene în finalul secolului al XIX-lea. Gara din Pecs se inspiră din vechile metereze medievale ale orașului medieval, luând în serios ideea de poartă a orașului fostă capitală culturală a Europei.
8.
KIEV, GARA PASSAZHIRSKIY
Am rămas interzis când am văzut interiorul. Din păcate pozele mele au căzut la datorie așa că am luat câteva de pe internet. Construită într-un stil rusesco-neogotic, gara din Kiev este cu adevărat la standardele unei capitale.
sursa: ukrainetrek.com
sursa: panoramio.com
7.
IAȘI, GARA CENTRALĂ
Este poate cea mai frumoasă gară pe care statul român a construit-o vreodată. Simți vechea măreție a capitalei moldave de cum intri în oraș prin aceasta. Restaurată de curând speră și ea ca și noi că în curând o să revedem scos din colb vechiul oraș frumos. Deocamdată stă cam singură în lumină.
sursa: amfostacolo.rosursa: wikipedia.org
6.
ROMA, GARA OSTIENSE
Nu gara principală, Termini, m-a impresionat cât această gară, secundară ce duce spre termele lui Caracalla. Este o gară ce probabil a fost construită sub avântul musolinian dar care rămâne și astăzi un obiectiv în sine al Romei. Păcat că este cam departe de centru dar merită o oprire prin această gară.
5.
ARAD, GARA CENTRALĂ
Este gara care m-a făcut atent la acest capitol al arhitecturii. Gara din Arad este pentru mine, cea mai frumoasă din România de astăzi. Construită secolul trecut de administrația austro-ungară, ea face parte din planul de resistematizare a Aradului, ultimul mare oraș de pe Mureș.
sursa: wikipedia.orgsursa: panoramio.com
4.
GHENT, GARA SINT PIETERS
Este o gară absolut magnifică, cum sunt marea majoritate dintre gările belgiene. Restaurată, un monument în sine, gara din Ghent are pe lângă flerul arhitectural al fine-lui de secol XIX și elemente noi adăugate dar care aduc un plus valoare clădirii. Este gara principală a orașului, cu un magnific părculeţ în fața-i. De la ea ajungi pe jos în maxim 15 minute în centru.
3.
STRASSBOURG, GARA CENTRALĂ
Nu construcţia originală îi dă valoare şi locul în topul meu cât inovaţia arhitecturală propusă în ultimele decenii. Arhitecţii au îmbrăcat la propriu vechea gară în sticlă iar astăzi în mijlocul oraşului ai un cocoon de sticlă. Spectaculos şi chiar dacă nu vi cu trenul la Strasbourg merită să vizitezi gara.
sursa: wikipedia.orgsursa: wikipedia.org
2.
GDANSK, GARA CENTRALĂ
Am ajuns şi am stat câteva minute bune în aşteptarea autocarului. Astfel am putut să admir meticulozitatea cu care s-a construit această gară nordică. Este una dintre excepționalele gări ale lumii. Turnul este unul tipic zonei germane a Poloniei de astăzi. Dacă vezi gara înțelegi și deja poți intui cum arată întregul oraș, ea fiind o copie metaforică a acestuia.
sursa: wikipedia.orgsursa: photobucket.com
1.
ANVERS, GARA CENTRALĂ
Nu am rămas atât de impresionat de monumentele medievale cât am rămas fără glas când am ieșit din tren și am văzut cum arată gara. Imensă. Atât cea veche cât și cea nouă. 24 de linii organizate pe patru nivele. Este a patra gara din lume. Este fără-doar-şi-poate cea mai frumoasă gară din câte am descoperit.
sursa: wikipedia.org