24Sep

ISTORIA ORAȘULUI NOSTRU, SIBIU.

STRADA 9 MAI, STRADA ALFA A SIBIULUI

reconstituirea Sibiului la 1650, realizată de Radu Olteanu, secventă ce surprinde strada 9 Mai

Înainte de Piața Mare, de Palatul Brukenthal sau de strada Nicolae Bălcescu a fost strada 9 Mai. Strada 9 Mai este una dintre cele mai vechi străzi ale Sibiului, una din străzile vatră ale orașului nostru. Așa ne spune și Paul Niedermaier (despre acest mare sibian am scris aici) și Hermann Fabini și mai înaintea lor Michael Thalgott. Trebuie să îi credem deoarece toate cercetările și studiile arhotecturale și arheologice ne duc la aceeași concluzie.

strada 9 Mai (dinspre strada Constituției), fotografie din perioada antebelică

Strada este atestată în 1556 ca Elzebiitengassen adica Elisabethgasse, strada Elisabeta, nume ce rezistă până la redenumirea sovietică a străzilor sibiene, când numele î-a fost schimbat în actualul nume, 9 Mai. I-a rămas astfel numele și după 1989 deoarece data de 9 Mai este astăzi celebrată drept Ziua Europei, conotațiile sale comuniste dispărând în timp.

strada 9 Mai (dinspre strada Constituției), imagine din 2010

Deși este atestată de abia în secolul al XVI-lea, se presupune că primele sale parcele și aliniamente sunt încă din zorii istoriei Sibiului, în secolul al XII-lea, trasate de primii coloniști sași. Urme din acele vremuri nu se mai păstrează la suprafață dar arheologii locali au dat peste astfel de urme iar cercetătorii presupun că liniile parcelelor originale s-au păstrat până în prezent.

reconstutire a Sibiului în secolul al XII-lea, relizată de Michael Thalgott, secvența străzii 9 Mai

reconstutire a Sibiului la 1175, relizată de Paul Niedermaier, secvența străzii 9 Mai

reconstutire a Sibiului la 1200, relizată de Hermann Fabini, secvența străzii 9 Mai

reconstutire a Sibiului la 1200, relizată de Paul Niedermaier, secvența străzii 9 Mai

reconstutire a Sibiului în secolul al XIII-lea, relizată de Michael Thalgott, secvența străzii 9 Mai

reconstutire a Sibiului la 1240, relizată de Hermann Fabini, secvența străzii 9 Mai

harta Sibiului de la 1754, secvența străzii 9 Mai

harta Sibiului de la 1845, secvența străzii 9 Mai

harta Sibiului de la 1880, secvența străzii 9 Mai

harta Sibiului de la 1914, secvența străzii 9 Mai

google earth, Sibiul în 2010, secvența străzii 9 Mai

Numele original al străzii se trage de la poarta ce se afla în capătul străzii, poarta Elisabeta, una dintre porțile Orașului de Jos, poarta ce lega drumul ce ducea spre Nocrich, Agnita și Brașov de Sibiu.

poarta Elisabeta pictată de Johann Bobel (despre acest mare sibian am scris aici), pictată dinspre piața 1 Decembrie 1918 și dinspre strada 9 Mai

unde astăzi se află această trecerea de pietoni, se afla poarta Elisabeta (aproximație)

intrarea spre strada 9 Mai dinspre piața 1 Decembrie 1918

Strada a luat naștere din două nuclee urbane care au avut tendința a se uni în secolele medievale ale existenței burgului nostru. Primul a fost de fapt chiar vatra orașului zona pieții Dragoner, intersecția străzilor Ocnei, 9 Mai, Faurului și Azilului. Al doilea nucleu este cel al mânăstirilor franciscane și dominicane din capătul estic al străzii.

reconstiturea izometrică a Sibiului, la 1200, realizată de Hermann Fabini, secvența strada 9 Mai

reconstiturea izometrică a Sibiului, la 1300, realizată de Hermann Fabini, secvența strada 9 Mai

veduta Sibiului de la 1600, secvența străzii 9 Mai

veduta Sibiului de la 1688, secvența străzii 9 Mai

veduta Sibiului de la 1883, secvența străzii 9 Mai

reconstiturea izometrică a Sibiului, la 1900, realizată de Hermann Fabini, secvența strada 9 Mai

bing maps, Sibiul 2011, secvența strada 9 Mai

Mânăstirea dominicană era în zona autogării Transmixt de astăzi iar cea franciscană era la intersecția străzilor 9 Mai și Constituției, unde astăzi este un teren viran datorat demolării mânăstirii în 1987. Unii istorici susțin existența unei a treia mânăstiri în această zona, a călugărițelor dominicane dar încă nu putem vorbi de o concluzie clară în acest caz. Când s-a fortificat Orașul de Jos se presupune că mânăstirea dominicană nu mai exista iar cea franciscană în schimb a fost inclusă între zidurile orașului. Ceea ce este cert, este că strada la momentul fortificării acestei zone cu cea de a patra incinte de fortificare, strada născându-se prin trasarea de noi și noi parcele dinspre zona Dragoner spre cele două mânăstiri.

piața Dragoner sau intrarea pe strada 9 Mai, forografie din 2003

piața Dragoner, garda Dragonilor, astăzi demolată

planul bisercii franciscane, realizat de dr. Petre Muntean Besliu

biserica manastirii franciscane, pictată de Johann Bobel

urmele mânăstirii franciscane, sfârșitul secolului al XIX-lea

demolarea bisericii franciscane, 1987

demolarea bisericii franciscane, 1987

locul unde a existat mânăstirea medievală franciscană

Din perioada medievală strada 9 Mai rămâne drept o stradă atipică pentru Orașul de Jos, această stare pronind chiar de la numele său, fiind una din puținele străzi ale acestei zone care nu poartă numele unei bresle. Strada a fost mai mult decât un loc al breslașilor și meșteșugarilor, strada fiind una din principalele artere ale cetății. Traseul actual este cel care a rezistat încă din perioada medievală, fiind putin alterat de trecerea secolelor.

strada 9 Mai, fotografie din 2009

strada 9 Mai, fotografie din 2004

clădirea fabricii Heinrich Rieger, strada 9 Mai, nr. 7

strada 9 Mai, fotografie din 2011

Strada ne rămâne în istorie drept locul unde la 1300 este atestată prima bibliotecă de pe teritoriul actual al României, în incinta mânăstirii franciscane, amintite mai sus. Înainte de 1300 este atestat chiar un atac al greavului Wasmund care jefuiește cele două mânăstiri și pe locuitorii de pe această stradă. Breslașii medievali au lăsat loc manufacturierilor din perioada modernă și atelierelor și fabricilor din secolul trecut.

planul casei numărul 36, plan realizat de Michael Thalgott

Strada ne rămâne în amintire și prin hotelul Național ce a existat în perioada interbelică a secolului trecut dar și prin faptul că aici a copilărit Andrei Codrescu, unul dintre marii sibieni, despre care am scris aici.

hotelul Național la 1910, strada 9 Mai, numărul 79, clădirea este și astăzi în picioare

Strada a rămas și astăzi una din principalele artere de intrare în cetate iar restaurarea sa este de bun augur și necesară pentru a îi readuce mândria de odinioară.

Distribuie articolul:

3 comentarii

  1. Ce a fost, ce este si ce v-a fi …
    Orasul este frumos pacat ca nu este intretinut asa cum trebuie, mare pacat ca este lasat uitari, desi in mod ironic sunt tot felul de centre comerciale peste tot…

  2. Referitor la imaginea „strada 9 Mai (dinspre strada Constituției), fotografie din perioada antebelică”, aceasta este facuta dinspre Dragoner. Cladirile din partea stanga sunt cele de la nr 9, 11,…, adica cele de langa clădirea fabricii Heinrich Rieger de la nr 7. Pe partea dreapta se vad: poarta de la nr 10, cladirea doar cu parter de la nr12 si cele cu etaj de la 14 si 16 intre care este str Argintarilor (parca asa se numeste)

  3. Mă bucur că a ieşit bine. Aştept mai multe detalii, o pstvoee mai rotundă. A treia fotografie e mijtoacă tare. cemi place cum scapă motanul cu cizmuliţe roşii din eentuneric şi cum dă hotăreet cu ochiul…

Raspunde-i lui Sarah Anuleaza raspuns

Adresa de email nu va fi publicata. Campuri obligatorii *

*